september 1, 2014

Kebnekaise

Spenderat några dagar uppe vid Kebnekaise. Flög från Arlanda till Kiruna och åkte sedan buss till Nikkaluokta där vår vandring började. Gick tills det började bli mörkt och slog sedan upp tältet ca halvvägs till fjällstationen. Morgonen efter åt vi frukost och fortsatte vandrigen. Otroligt vackert och perfekt temperatur att gå i.
Vi kom fram till fjällstationen. Tog en dusch och åt mat. Slog sedan upp tältet igen vid tältområdet.
Morgonen därpå tog vi en tur till Tarfala-sjön. En otroligt vacker och lätt vandring som tog max några timmar fram och tillbaka. Linus friade till Karin vid sjön och jag grät. Jag visste att han skulle göra det under resan men var så inställd på att han skulle göra det dagen därpå när vi skulle upp på Keb att jag blev lika överraskad som henne. Så fint!
Vi åt lunch och vandra sedan tillbaka till fjällstationen, duschade, spelade kort & åt middag.
Nästa morgon blev det en tidig frukost & sen var det dags att börja bestigningen av Sveriges högsta berg. Hade jättefint väder på vägen upp men när vi närmade oss toppen blev det väldigt molningt. Såg dessvärre ingenting av utsikten, men det var en otroligt härlig känsla att komma upp iallafall.
Vägen tillbaka var dock inte lika rolig då det började regna ordentligt och väl tillbaka hade varmvattnet i duscharna tagit slut… Hur som helst var det en fin vanding, om dock en väldigt stenig. Kul att ha gjort men känner inget stort behov av att gå upp just där igen, Tarfala-turen var finare.
Dagen därpå började vi ta oss tillbaka. Stannade och tog en renburgare nära Nikkaluokta, himmelskt god! Tog sedan bussen tillbaka till Kiruna där vi sov på ett vandrarhem innan vi dagen därpå åkte hem.