18 aug: Lofoten med bebis

Hemma från några fantastiskt fina dagar i Lofoten. Har velat åkt dit i flera år nu så är så glad att vi tog oss iväg. Vår första tanke var att åka natt-tåg upp och sedan hyra bil & tälta. I sista stund ändrade vi oss och valde att låna Robins föräldrars husbil istället. Vilket vi såhär i efterhand är väldigt glada över att vi gjorde. Väldigt smidigit att kunna stanna vart som helst och ha nära till kök, säng & badrum, speciellt när man reser med en bebis.

Resan dit gick väldigt bra. Vi tog det i Astrids takt, åkte på medans hon sov, plöjde ljudböcker och stannade mycket. För oss tog det tre dagar upp och då åkte vi bil runt & skippade båt vilket hade varit ett snabbare alternativ.

Väl framme i Lofoten började vi med att vandra upp för Tjeldbergtrind, en led som vi enligt Outt var lagom lång och svår för oss, med bebis.

Astrid satt i bärstol och även fast det var väldigt brant sov hon som en stock hela vägen till toppen. Stigen dit var fin och lätt att följa. Väl uppe möttes vi av fantastiska vyer från alla håll. Magiskt!

Astrid vaknade på toppen så vi tog en lång fika i solen innan vi vandrade ner igen. Hela turen blev ca 4km fram och tillbaka och hade en höjdskillnad på över 300m från bott till topp.

Vi åkte sedan vidare och stannade till vid Lofoten Museeum där vi tog ett dopp, åt en glass och stannade för natten. De hade en stor parkering utanför där fleral husbilar stod.

Nästa dag åkte vi vidare till Ustad för att surfa. Vi hade fantastiskt fint väder även denna dag! Vi hyrde en bräda på Arctic Surf Ustad, 400nok för 24h.

De berättade för oss att det pga låg/högvatten inte blev bra surf förän på eftermiddagen men jag kunde såklart inte hålla mig iallafall. Trots små vågor var det otroligt fint! Inte alls så kallt i vattnet som jag förväntat mig.

Vi tog en surfpause efter några timmar och bytte om till vandingskläder. Precis vid stranden började en led som tog oss upp på ett lagom högt berg med fantastisk utsikt! Astrid sov även denna gång hela vägen vilket var tur då det var väldigt brant bitvis.

Kvällssurfen på Ustad strand är bland det bästa jag surfat i. Helt fantastiska vågor! Trots att det var väldigt mycket folk kändes det heller inte trångt då man kunde surfa längst hela stranden. Älskar även när det verkligen bara är sandstrand så man slipper hålla koll på stenar eller rev.

Att surfa gravid känns lite märkligt då det blir lite ostadigare samt inte är jätteskönt att ligga på mage. Gick dock väldigt bra ändå och mycket skönt att jag fortfarande kommer i våtdräkten!

När jag kom upp ur vattnet, i extas över hur underbart allt var, gick Robin ner på knä och friade!! Så vackert! Sa självklart JA! Firade sedan med en kanelbulle på Arctic innan vi bäddade ner oss i husbilen.

Morgonen efter bjöd inte på fullt lika bra väder. Mulet och regn. Vi åkte vidare neråt till Leknes där vi tog en fika på stan och passade på att handla mat. På eftermiddagen hade det slutat att regna så vi tog på oss kängorna och vandrade upp för Nubben. En brant men kort tur med utsikt över bl.a. Rambergsstranden.

Efteråt åkte vi ner till stranden och fotade lite.

Mot kvällen började vi ta oss uppåt igen pga Arctic Race of Norway som skulle stänga av vägen där nere dagen efter. Stannade på samma ställe som några dagar tidigare, vid museet, där vi kunde låna ducsh och toalett. Så härligt med en riktig dusch efter några utan!

Dagen efter påbörjade vi resan hemåt. Fanns så mycket mer att se och göra men vi kände att det räckte för oss denna gång. Kunde inte haft det mycket bättre!

28 jul: Trysil i juli

Vart några dagar tillsammans med nära och kära i Trysil. Hade någon plan om att hinna cykla massor men värmen satte stopp för det. Fick ändå till en cykeltur, en tidig löptur, simning, lek och hästskokastning. Supertrevligt!

Bad i Osen sjön, så fin sandstrand på norra sidan! T.o.m Astrid som tidigare krävt ca 30 grader i vattnet badade utan problem.

Cykling på ”bike arena” medans Astrid var med sin farmor.

Älskar att cykla i Trysil men över 30 grader är för mycket!

Åkte på loppis i värmen och avslutade dagen med ett kvällsdopp.

Jag & Astrid drog iväg på en löptur innan de andra vaknat. Så skönt att hinna röra på sig riktigt innan supervärmen.

Åkte på hästsko-kastnings-tävling i rörbäcksnäs med ett glatt gäng. Alldeles för varmt, speciellt för Astrid, men kul ändå. Även om det gick fruktansvärt dåligt!

Åkte till stugan och sov där. Otroligt vackert när solen började gå ner. Robin & hans pappa drog iväg på hjortronplock medans jag & Astrid la oss.

Dagen därpå tog vi en morgonsimtur innan vi började rulla hemåt ned ett snabbt stopp hos Robins fastrar som var en bit bort i en annan stuga med underbart ljusinsläpp!

06 jul: Mtb med bebis

Har under våren/ sommaren cyklat ett flertal gånger tillsammans med Astrid. Så smidigt med vår multisport-vagn!

I uppförsbackar blir det uppenbarligen lite tyngre men annars tycker jag knappt att man märker av den. Håller oss mest på cykelvägar/ grusvägar/ småvägar. Även testat att åka på väldigt liten stig med stenar och rötter. Blir lite skumpigt men funkar förvånansvärt bra.

Astrid trivs väldigt bra i vagnen, både vaken och sovandes. Alltid med hjälm!

15 jun: Gdansk & Helhalvön

Efter några fina dagar på Öland rullade vi vidare mot färjan som tog oss över till Polen. Så smidigt att åka på kvällen, sova hela natten och komma i land på morgonen efter!

Åkte direkt in till Gdansk där vi började med en brunch i gamla stan. Hade hört att det skulle vara vackert men blev ändå förvånad! Gick sedan runt i stan resten av förmiddagen & åt sedan en fantastiskt god pasta med lax till lunch.

Därefter flydde vi värmen i stan, ca 32 grader, och tog oss ut till havet där vi även skulle tälta. Närmare bestämt vid stranden Stogi. Det var kallt i vattnet men otroligt fint ändå!

På natten blev det världens åskväder, fick ett varnings-sms att man inte skulle ta skydd under träd, hålla sig inomhus m.m… och där låg vi i tält, i en träddunge. Astrid sov som en stock & jag somnade direkt efter att jag hade fått Robin att lova att inget träd skulle falla på oss.

Nästa morgon var det riktigt varmt igen och alla tecken på dåligt väder var borta.

Vi åkte in till stadskärnan efter frukost. Över 30 grader även denna dag! Strosade runt, åt en fantastiskt god lunch, kylde ner oss på en galleria och åkte sedan vidare ut mot ”Helhalvön”.

Hade blivit rekommenderad att åka ut på Helhalvön av en polsk kollega. En fyra mil långsmal halvö med vita stränder på båda sidorna. Visste inte riktigt vad vi sökte efter när vi började åka ut på den. I mitt huvud skulle det vara jättesmalt med synliga stränder på båda sidorna av vägen.

Åkte därför förbi många fina campingar och surf/kite stränder tidigt på ön i tron om att något ännu vackrare skulle dyka upp. Det blev istället bredare och skog, i flera kilometer. Tillslut kom vi ut på änden där det fanns en camping, en rätt sunkig men vi bestämde oss för att tälta där ändå pga trötta och hungriga. Försökte skratta åt att vi åkt förbi så många fina ställen för att tillslut hamna här, en camping utan strand, men kunde knappt.

Vi gick ner till centrum och hamnade på en riktigt mysig restaurang med den härligaste damen som serverade oss. Hon gjorde hela resan längst ut på halvön värd och maten var inte dum den heller.

Efter middagen tog vi en löptur ner på stranden där vi möttes av vit strand så långt vi kunde se, så vackert!

Morgonen efter tog vi en promenad och hamnade på det underbaraste fiket i Polen. Minns inte när jag drack så gott kaffe sist!

Efter frukosten bestämde vi oss för att ta oss tillbaka till någon av de stränderna vi åkte förbi tidigare eftersom man kunde vindsurfa där. Stannade vid ”Chalupy plaza”. Förstå min lycka när vi kommer fram till stranden och jag ser att man även kunde vågsurfa! Hyrde en bräda på Banana surf där de var supertrevliga.

Eftersom det var rätt kallt i vattnet var vi mestadels helt ensamma i vattnet, glad att jag tog med våtdräkten! På land var det desto varmare, ca 30 grader även denna dag så på stranden låg en hel del och solade. Det var över lag mycket mindre turistigt på hela halvön än förväntat. Lite konstigt då stranden var så fantastiskt fin men rätt skönt för oss som gärna håller oss ifrån det allt för turistiga.

Att kunna surfa i Polen var absolut inget jag hade räknat med, pricken över iet på hela resan! Kan verkligen rekommendera både Gdansk & Helhalvön, med eller utan bebis & tält.