25 maj: DIY: Kulbana

Målat om IKEA´s klassiska kulbana. Tycker det är kul att göra om saker så de blir lite mer personliga. Tycker även att det blir rörigt om föremål i samma rum har helt olika svärta i färgerna. Nedan är resultatet, 10ggr mer harmoniskt att kolla på & Astrid gillar det!

10 maj: Träning efter graviditet

Efter 9 månaders graviditet & en förlossning är kroppen inte helt 100. Det är jätteviktigt att stärka upp inifrån innan man börjar på med tuffare grejer. Tror dock att det är väldigt bra att börja träna/röra på sig så snart man kan, om kroppen tillåter. Inte för att tappa alla extrakilon så fort som möjligt utan för att må bra!
Min graviditet med Astrid var tuff med extrem foglossning från v.24. Förlossningen gick bra men hade en lång krystfas som slutade i många stygn, som senare gick upp. Det tog lång tid för mig att ens kunna ta en promenad utan tyngdkänsla & det fanns en period där jag googlade framfall varje dag. Knip & inre magmuskel-träning blev jätteviktigt för mig. Körde Mamma-mage-appen dagligen vilket hjälpte mig jättemycket & efter 4 månader med styrka, promenader & simning var jag helt återställd för tuffare träning.
Bästa köpet för att bibehålla en aktiv livsstil, bärselen! Vi har en Ergobaby Adapt, som vi älskar. Hade den dagligen med Astrid tills hon lärde sig gå, typ. Här är hon ca 2 mån och jag var fortfarande tvungen att gå långsamt.
Från en cykel-helg i Trysil när A var 3 månader. Superfint även om konditionen inte var på topp.
Började springa med en Mamma-löpgrupp efter 4 månader. Kändes jättetryggt med en tränare som hade koll på vad man skulle tänka på. Här körde vi supertuffa intervaller, så kul! 
Vi skaffade en begagnad träningsvagn & använde den extremt flitigt!
Lyckan efter ett riktigt tufft intervallpass!
Jag kunde träna på bra utan minsta problem & blev sedan gravid med Lydia våren därpå. Vet inte om det enbart berodde på hormoner eller om det kan ha någonting med att jag hade tränat upp mitt bäckene/ inre magmuskler så bra, för med Lydia slapp jag foglossningar helt & kunde träna på bra under hela graviditeten. Efter en lagom snabb & smidig förlossning, utan behov av stygn, kände jag mig rätt hel i kroppen ganska direkt efteråt. Var dock noga med att börja lungt med mamma-mage övningarna även denna gång. La upp det ungefär såhär:
Första månaden:
Började köra ”Mamma mage”-övningar direkt efter födseln + knipövningar flera gånger per dag. Efter 3 dagar började jag med dagliga promenader, frisbeegolf-rundor och testade även senare att åka längdskidor vilket kändes bra. Var noga med att inte bära för tungt, inte ens Astrid. Inga hopp eller aktivering av de yttre magmusklerna.
Körde mamma-mage övningar VARJE dag första veckorna. Ibland med sällskap.
Hade inte klarat mig utan bärsele denna gång heller! 
Andra månaden:
Fortsatte med Mamma-mage övningar, knip & promenader. Körde även mer styrka & skidåkning. Började även klättra & cykla. När Robin började jobba igen blev jag tvungen att bära Astrid mer, kände dock att min kropp klarade av det som tur är. Hur gör man som tvåbarnsmamma annars? Fortsatt ingen löpning/hopp.
Hann klättra några få gånger innan Coronan kom…
Vi insåg att vi inte skulle klara oss utan en dubbel-träningsvagn så vi sålde enkelvagnen & köpte en. 
Barnen älskar att sitta i den bredvid varandra. Lydia ligger i en ”Thule Infant sling”.
Tredje månaden:
Var på efterkontroll & fick det bekräftat att allt såg bra ut. Började springa, till en början korta bitar under en promenad men strax därpå intervaller. Utöver löpning blev det hårdare styrkepass & våra dagliga promenader/vandringar såklart.
Kör live-styrkepass via Kvix.se. Gillar att träna ihop med andra & detta ger lite samma känsla. 
Är ut minst en gång per dag, oavsett väder. Mår så mycket bättre av frisk luft!  
Fjärde månaden:
Känner att kroppen är helt återställd. Kan springa utan problem & känner inte att jag längre behöver ta hänsyn till att jag fött barn på samma sätt som förut. Fokus framöver kommer vara att bygga upp mer styrka & konditon.
Att kunna springa igen, sån lycka! 
Tränar ofta i vårat hemmagym tillsammans med barnen. Kanske inte alltid blir så bra pass som man tänkt sig men alltid bättre än ingenting! 

08 maj: Lydia – 4 månader

Jag tror vi har världens lättsammaste unge. Hon sover bra & är för det mesta nöjd när hon är vaken, dock i stort behov av närhet på kvällarna. Hon ler ofta & har börjat gett ifrån sig ett litet skratt, så gulligt! Hon snackar även på som bara den, kan hålla en konversation länge om någon pratar med henne, tex på facetime. Nytt för denna månad är även att hon har lärt sig rulla från rygg till mage. Babygymmet är riktigt populärt!
Hon växer så det knakar & har nu växt ur ett flertal av hennes strl 56 plagg. Hennes hår växer det med & än har hon inte nött bort någonting. Förhoppningsvis klarar hon sig, kommer se riktigt rolig ut annars.
Mat: Jag helammar & det går kanon, supersmidigt! Älskar att amma & kan göra det när & hur som helst, liggandes, i sele, gåendes, gungades osv… Har inte haft något behov av att pumpa ur & ge flaska så har inte testat det.
Vi kommer f.o.m nu börja smakträna henne genom att ge olika sorters grönsaker/rotfrukter. Lusläser Ann Fernholms bok ”Stora boken om barn & mat”, igen, ÄLSKAR den!
Sömn: Hon sover bra & mycket, dygnet runt. Vi samsover & jag liggammar henne några gånger/natt. Känner inte att min sömn blir speciellt störd. För oss funkar det bra att hon får sova när hon känner för, hon går även och lägger sig när vi gör. Att försöka natta ett barn som inte somnar direkt är fruktansvärt tråkigt. Vi kommer dock f.o.m nu börja ha lite mer koll på tiderna & inspireras av rullavagn´s sovschema för 4 månaders bebisar.

01 maj: April

Kallbadandet & pott-träningens månad är över. Pga Coronan har vi fortsatt hållt vår umgänges-krets liten men ändå valt att träffa vissa vänner + min familj, främst utomhus. Vi har som tur är hållt oss friska & håller tummarna att det får fortsätta så.
April kickades igång med en utflykt till Stångtjärn där vi tog en lång promenad, åt kolbulle & kallbadade. Första doppet för mig som inte vetat hur mina ännu ammande bröst skulle reagera. Det gick fint, otroligt härligt!

Dagen därpå skulle Robin jobba dygn. Rastlös som man är kände jag för ett projekt, det blev att få Astrid blöjfri. På morgonen när hon vaknade åkte blöjan av och jag köpte ”Blöjfri på tre dagar” som ljudbok och började lyssna. Såhär i efterhand skulle jag kanske ha läst klart den helt innan vi satte igång men det gick bra ändå. Det blev en del olyckor men hon klarade sig torr genom både dagsovningen och natten. Vår lilla tjej, börjar bli så stor!
Dagen därpå packade vi oss iväg till Stångtjärn där jag & Karin körde backintervaller medans Robin underhöll barnen. Mitt första riktiga löppass & fy sjutton va jobbigt det var, jobbigt men underbart. Astrid var blöjfri & pottan var med. Svettigt i bilen men det gick bra!

Till helgen körde vi frisbeegolf med min familj (som vi innan dess inte hade träffat på över två veckor pga corona) & fam Carlsson. Supertrevligt & fick även till mitt livs andra birdie tack vare nya favvo-discen!

Sen blev det en vecka fylld av pyssel, odling, träning, frisbee & utflykter.

Drog bl.a. till Silvberg tillsammans med Karin och tjejerna. Jättefint! Robin passade även på att ta ett dopp i det extremt kalla vattnet.

Sen blev det påsk & vi firade hos mina föräldrar. Brukar alltid vara hela släkten hos mormor & morfar så kändes lite tomt men det var trevligt ändå. SÅ mysigt för tjejerna att äntligen få hänga med mormor/morfar/morbror!
Veckan efter träffade vi Karin för ett ordentligt backintervalls-pass. Därefter fortsatte veckan i vanlig anda med utflykter, frisbee, utomhus-luncher & pott-träning.
Till helgen drog vi ut till mina föräldrars ö. Även om vi hittar på saker ute varje dag känns det skönt med ett lite längre miljöombyte. Pottan fick självkart hänga med.

Dagen därpå tog vi en liten vandring på några kilometer och grillade korv i solen. Pottan hängde med och användes!

Sen blev det bad! Och mera mys med mormor & morfar.

Vi startade veckan därpå med frisbee, kolla hur tuff liten tjej vi har, ser redan ut som ett proffs!

Sen var det dags för Robin att jobba så jag tog en löptur i värmen med tjejerna & åkte sedan ut till Anna & Karin & barnen. Så mysigt!

Dagen efter tog vi en tur till Jätturn. Efter två kilometers vandrning kommer man fram till en sjö med en grotta, som man i vanliga fall kan låna en båt och ro in i men de var tyvärr inte ilagda för säsongen än. Väldigt trevlig tur oavsett!

Vi drog därefter direkt ut på ön, kändes alldeles för varmt för att åka hem till en svettig lägenhet. Det blev bad såklart, även för Astrid.

Det blev svalare och vi drog till naturskolan med Karin & Matilda. De hade precis fått lamm!
Robin sprang dit & jag hem. Egentid när det är som bäst!
Lydia växer så det knakar. Lätt att glömma att hon bara är tre månader när vi kan flänga runt & hitta på så mycket som vi gör. Är övertygad om att hon kommer testa oss mer framöver så är förtillfället otroligt tacksam varenda stund hon sover eller ser ut såhär!
Vi åkte och bytte däck, något som vår lilla biltok tyckte va väldigt spännande.
Månaden avslutades sedan med en vandring med bästis upp på Gims klack. Så kul med när-äventyr!

Följt av grillning hos lillebror.

15 apr: Makramé

Fastnat lite för Makramé, en kreativ knyt-teknik. Inte jättelätt men väldigt roligt! Än sålänge har jag bara gjort napphållare men är lite sugen på en ampel så småningom.