augusti 3, 2021

Vandring i Ottsjö

Veckan som var spenderades till stor del i Ottsjö, där mina kusiner har stuga. Robin skulle jobba så jag passade på att hänga med mina föräldrar & kusiner upp. Vaknade i tält i leksand, gick på sommarland & åkte sedan hem, packade om & iväg efter middagen. Jag & tjejerna. Det var en lång resa med missnöjd minsting sista timmen.
Dagen därpå var det dags för vår första vandring, Middagsvalen. Strålande sol & myggfritt. Jag bar Astrid hela vägen i vår Bergans ”Lilletrind” stol. Den brantaste biten sved i benen men gick väldigt bra ändå. På toppen blev det matsäcks-stopp innan vi vandrade nedåt igen.
Tog den kortare brantare vägen upp & den längre men ”flackare” vägen tillbaka. 2 resp 3.5km, båda vägarna tog ca timmen. Superfin runda & lagom lång med mindre barn!

Efter en riktigt bra våffellunch med hjortronsylt i stugan åkte vi iväg till Nulltjärn för att bada. Superfin sjö tom var riktigt skön. Astrid var i superlänge & ville inte gå upp.

Resten av kvällen bestod av mat, spel & mys.

Dagen därpå tog vi oss iväg till Vålådalen & vandrade upp på Ottsjöfjället. Gick några km, stannade vid en bäck & lagade mat. Pasta med ostsås, kassler & grönt. Riktigt gott (allt är väl iofs gott när man vandrar).
En ren kom förbi när vi åt, något Astrid först tyckte var väldigt läskigt men nu i efterhand minns med spänning.
Efter mat & kaffe vandrade vi hemåt igen. Fantastiskt fint & strålande sol även denna tur. Tacksam för släkten dock! Verkligen en förutsättning när man drar iväg & vandrar med små barn utan sambo.
Precis när vi kom ner igen började det regna. Vi åkte tillbaka till stugan, kollade OS, hängde & åt middag. På kvällen tog jag en kort löptur innan jag gick in & la mig hos tjejerna.
Morgonen därpå packade vi ihop & åkte in till Åre by. Älskar Åre by! Gick i lite butiker & åt supergod lunch på Lounge. Sen var det bilfärd hemåt igen. 6h med mestadels vakna barn. Otroligt stolt över mina tjejer som orkar åka långt i bil & vandra med humöret uppe (för det mesta)!